Kalvehavebanens 125 Jubilæum

KALVEHAVEBANENS 125 ÅRS JUBILÆUM

Tilbage til 1897

Lørdag den 27. august skruer vi tiden tilbage til år 1897. Kalvehavebanen ville, hvis den stadig var i drift, være fyldt 125 år i år og det skal fejres på behørig vis. Den 21 km lange Kalvehavebane løb i sin tid fra Masnedsund til Kalvehave og havde enorm betydning for området. Kvæg, sukkerroer og andet gods blev nemmere at transportere og ikke mindst som persontransport var den et kæmpe aktiv. Trods hårde år gennem tiden og ikke mindst i krigsårene formåede den at klare sig helt til 1959. Tiden havde indhentet den – den var ikke længere rentabel og havde ikke været det i mange år. Det uundgåelige måtte ske – toget kørte sin sidste tur i marts 1959.

Tilbage står kun resterne af den gamle strækning, nemlig Bakkebøllestien. Vordingborg Kommune gjorde dengang et stort arbejde for at bevare strækningen som sti til gavn for befolkningen. Og det må man sige at den har været. Bakkebøllestien er den dag i dag en meget benyttet sti direkte til Vordingborg – og ruten er fantastisk smuk.

Den sidste stationsbygning på ruten står som den eneste i Nyråd. Det kan vi kun være stolte af. Den benyttes i dag som privat beboelse, men bygningen bærer tydeligt præg af dens oprindelige brug.

Et hav af aktiviteter

Prins Jørgens Garde spiller op til festlighederne og ”Borgmesteren” holder åbningstalen. Der vil være forskellige aktiviteter i og ved telte på hele strækningen: Tombola, fiskedam, gl. dags lege og meget andet. Lirekassemanden sætter stemningen.

Dagen igennem vil der være mulighed for at køre i tog på strækningen Drejerskovvej – Lergravvej. Så hop af og på gratis og oplev hvad der sker på hele ruten. Der vil være gl. dags karrusel for børn og i kaffeboden vil der blive serveret lemonade, kaffe og datidens kager. Vores lokale bager Jacobsen har kigget i de gamle bageopskrifter og bagt kager fra omkring 1897.

Smeden fra Bogø har venligst lånt os veteranbil og andre transportmidler fra dengang.

Lokalhistorisk Forening for Vintersbølle/Nyråd og Lokalhistorisk Forening for Vordingborg fortæller om banens historie og tilblivelse.

Theisens Papirværk vil fortælle om møllehuset der lavede papir og var en stor arbejdsplads dengang. Møllen malede desuden korn, filtede uld og der blev lavet olie til at lave sæbe af.

Kom og hør historien om Beværterhuset og Blegedamerne. Vores område var kendt for blegning af stof til kongehuset.

Kom udklædt

Vi håber de besøgende vil bidrage til stemningen ved at være udklædt som man var på den tid, hvad enten det er som den ”fine” familie eller som arbejderfamilien. En hat – bowler eller høj, en lang nederdel, moustache – det er ikke en betingelse, men alt vil sætte en fantastisk stemning. Vi opfordrer også til at man lader bilen stå og enten går eller cykler, som man ville dengang.

Der er lagt op til en rigtig hyggelig og festlig dag for hele familien. Dagen slutter af med Nyråd Sports og Kulturaften, hvor man i øvrigt kan, som den eneste dag på året, komme ud at sejle på Hulemosesøen. Efterfølgende bliver der tændt op i grillen ved kantinen på Kulsbjergskolen.

Glæd dig til en fantastisk dag i Nyråd.